Brugskunst

Brugskunst af Iben Klitgaard

IMAG5293
Snemand - glas
Læderdyr
Amuletengle
IMAG0485
IMAG5612
IMAG0502
IMAG3747
Snemand - træ
vaser
Snemand - keramik
læder kork krukke (2)
Nisser
IMAG5608
Engel - træ
Læderhjerter
IndreHarmoni_keranisser
Engle-ørehængere
Niiser - glas
IMAG0470
IMAG5624
IMAG5620
sommerfugl
IMAG1176 (2)
IMAG0696
IMAG0980 (2)
IMAG0996 (2)

Jeg fremstiller håndlavet brugskunst af eget design, og derfor unik brugskunst.


Jeg arbejder fortrinsvist med materialerne kernelæder, keramik, glas, træ og lidt sølv. Materialer, der har hver deres egenskaber, og derfor kan noget forskelligt - både for sig selv og i kombination med hinanden. Læs mere længere nede.

Du kan se og købe min brugskunst på galleri "Manifest - Den levende kunst", hvor jeg ustiller sammen med andre kunstnere.


Desuden deltager jeg i forskellige markeder, som er nævnt nedenfor.


Galleiet ligger på:
Tornbjergvej 19 (Viby Sjælland)

... lidt uden for Borup ... 


Der er åbent kl 12-17

ca. 360 dage om året

Kommende markeder/begivenheder

Udstilling om FN's verdensmål - Fernisering

Hvornår: 22. august kl 14-17

Hvor: Manifest / Den Levende Kunst - Tornbjergvej 19, 4130 Viby Sj.

Entré: Gratis


Udstilling af blandede værker af forskellige kunstnere, men hvor fællesnævneren er de 17 verdensmål.

Alle værker skal referere til et eller flere af delmålene under FN's verdensmål.


Udstillingen kan ses i perioden 22. august - 20. september.

Kunst & Kreativ messen i Køge

Hvornår: 20. september kl 10-17

Hvor: Køge Hallerne, Ved Stadion 2B, 4600 Køge

Entré: 40,- (Børn under 12 år gratis)


Et mekka for alle som kan lide at være kreative, følge med i tidens trends og blive inspirerede.

Besøg vores dygtige kunsthåndværkere på messen og oplev kunst, strik, fotografi, kunsthåndværk, smykker, tegnekunst, tekstiler, læderværk, keramik, papirklip, træfigurer, møbler og en masse andet lækkert dansk design. Du kan også købe dine hobby og kunstnerartikler direkte på messen.

Vi åbner i den helt nye Køge hal 3 - og følger selvfølgelig alle myndighedernes anbefalinger iforhold til at tilbyde både udstillere og publikum er corona sikker messe.

Messen foregår d. 20. september fra 10-17. Vis venligst hensyn, hold afstand og brug håndsprit. Lad være at besøge os, hvis du hoster eller har forkølelses symptomer.

Parkering: der er begrænset antal parkerings pladser ved selve Køge Hallerne. Du kan parkere på det ekstra parkeringsområde ved Køge Stadion på Stensbjergvej eller på parkeringspladsen ved Netto - begge med 5 min. gåafstand ved siden af hallen...

Maribo Craft Days

Hvornår: Uge 41 - 2020 (tirsdag - lørdag - jeg deltager på udvalgte dage)

Hvor: Maribo - Lolland

Entré: -


  • Et mekka for craft elskere og mennesker med magiske hænder
  • Fem dage, hvor vi handler for fremtiden og for fællesskabet.
  • En mulighed for at lære om håndarbejde, håndværk og bæredygtighed
  • Et hav af unikke craft oplevelser i den hyggelige, historiske by Maribo på Lolland


Mere info følger...

Materialer

Jeg arbejder især med materialerne kernelæder, glas, keramik, træ og sølv. Der kan dog sagtens komme andre materialer i blandt - især benytter jeg perler af forskellige naturmaterialer til nogle af mine smykker.

Jeg kan godt lide at brede mig over så forskellige materialer, da de forskellige egenskaber giver en meget større vifte af muligheder, for at udforme mine idéer til et fysisk kunstværk, og egenskaberne passer til forskelligt temperament - hvilket jo ikke nødvendigvis er det samme fra dag til dag.

I linkene herunder kan du læse lidt mere, om selve materialerne jeg benytter og om mit arbejde med dem.

Glas

Jeg arbejder med det amerikanskproducerede glas kaldet System 96, som produceres af Oceanside Glass and Tile.

Jeg køber glasplader i forskellige farver og mønstre, som jeg "tilskærer" - lidt lige som patchwork - til forskellige figurer. Glasset fuses (smeltes) herefter sammen i en specielovn på forskellig vis, afhængig af det udtryk jeg ønsker at få frem i det færdige stykke glas.


Glasset er et spændende materiale at arbejde med, men det har nogle grundliggende fysiske egenskaber, som bestemmer en del af, hvad der kan laves. Især fordi det gerne vil være fladt. Jeg ser det dog som en udfordring, at at få rummeligheden frem i mine værker som feks med sommerfuglen på billedet.


Historik


Jeg startede på at arbejde med glas, efter jeg havde været på mit første højskoleophold i 2013 - hvor det stod i glasfusingens navn i en uge.

Men så længe jeg kan huske tilbage, har jeg været facineret af glaskunst og fremstillingen heraf, så det var ikke helt tilfældigt, at valget faldt på lige netop det kursus, da jeg ville prøve om højskoleophold var noget for mig.


Varmtglas er så småt kommet med i mit interessefelt i 2018 efter mit 4. højskoleophold. Men det er et svært håndværk at mestre (der er en årsag til længden af glaspusternes uddannelse) og det er ikke sådan bare lige at få plads og råd til værkstedet ...

Læder

Jeg arbejder hovedsageligt med kernelæder, som er vegetabilsk garvet. Denne garvning giver læderet nogle egenskaber, som gør det godt til at bearbejde i hånden - altså med syl, dobbeltnål og tråd - ingen maskinsyning her!


Når jeg selv farver læderet benytter jeg waterstain, som er ufarligt at arbejde med.

Som slutbehandling får læderet en god læderfedt, der er et 100% naturligt produkt fremstillet efter gamle håndværksmæssige traditioner.


Jeg anser mine lædervarer for at være ganske miljøvenlige og er samtidig en respektfuld udnyttelse af ressourcerne, da kernelæder er et viderebearbejdet "restprodukt" fra produktionen af bøffer.


Det hænder at jeg også bruger mindre skindrester (fra andres produktion). Disse skindstykker er som regel vældig farverige og bløde - til gengæld kan jeg ikke udtale mig om skindets tilblivelse, da de købes i blandede "lykkeposer".

Jeg benytter ofte lædersnørre til mine smykker - disse er købt hos forhandlere, der levere til smykkefremstilling, men her har jeg heller ikke en beskrivelse af dyr eller garvning.


Jeg benytter hovedsageligt hørtråd til at sy læderet med. Ved særligt farverige x-syninger benytter jeg en kunsttråd.


Jeg holder meget af at arbejde med læder, da det er et rart materiale at have mellem hænderne, og lige som med sølvet er det et materiale, hvor man ser resultatet af bearbejdningen med det samme. Jeg må sige at det har fanget min interesse i en større grad, end jeg først havde forventet - man kan jo 1000 ting med læder.


Historik


Jeg savnede et højskoleophold, og huskede at der var noget med læder, der lød interessant, så det var igen højskolen, der stod for min grundliggende viden inden for dette materiale.


Jeg har arbejdet med læder siden starten af 2015.

Keramik

Jeg arbejder med stentøjsler og porcelænsler.

Stentøjsleret er godt at dreje i, mens porcelænsleret har en flot hvid farve og kan blive gennemskinneligt, når det er tyndt. Samtidig har porcelænsleret en dejlig klang, hvis det laves til små uroer.


Jeg kan godt lide at dreje, men har også fået mere smag end tidligere (se under historik) for at lave figurer samt vaser og lysestager i pladeteknik. Samtidig synes jeg det klæder en del af mine glasfigurer godt med en keramikfod.


Det dejlige ved ler, er at det kan formes stort set som man vil, så længe der laves en nogenlunde jævn tykkelse. Med porcelænsler kan der i en vis grad leges med lysgennemfald, som kan give noget liv og elegance ud over formen.


Historik


Ler er det materiale jeg først begyndte at arbejde med. Det var i valgfaget "formning" i slutningen af folkeskolen, jeg opdagede den lækre fornemmelse af vådt ler på hænderne, mens der på drejeskiven former sig en lille skål ... eller et askebæger, når det hele faldt sammen.

Interessen var vakt, og jeg fortsatte på ungdomsskolen, så længe jeg kunne få lov at deltage.

Jeg lavede også lidt figurer og forskellige ting i pladeteknik, men det var især drejeskiven, jeg kastede mig over i teenageårene.

Jeg nåede faktisk at blive rigtig god til at dreje - kunne dreje store skåle, fyrfad, tekander og næsten ens kopper!

Desværre løb det ud i sandet, da jeg blev for gammel til at gå på ungdomsskolen, og der skulle gå en 16 - 18 år før jeg igen satte mig ved en drejeskive.

Sølv

Det sølv jeg arbejder med, køber jeg i plader og tråde.

Det er disse plader og tråde, som jeg bearbejder (saver, klipper, bøjer, banker, valser, loder, sliber, polerer) til et smykke.

Sølv er et "her og nu materiale" forstået på en måde, at resultatet af bearbejdningen ses med det samme og skal ikke efterbearbejdes med en brænding som glas og keramik, hvor udtrykket ændre sig til sidst.

Det kan bruges både til ganske bittefine ting samt større grovere, og giver derfor nogle helt andre mligheder end jeg har været vandt til med de andre materialer.

Jeg synes det er fantastisk at se udviklingen gennem bearbejdningen.


Historik


Arbejdet med sølvet er noget jeg fik øje på, da jeg ledte efter flere spændende højskoleophold. Jeg har arbejdet med det siden sommeren 2015.

Træ

Når jeg arbejder i træ, er det hovedsageligt med trædrejning. Lige som med sølvet er træ et materiale, hvor man ser resultatet med det samme, men er alligevel mere levende at arbejde med. 

I træet er der liv - nogen gange dukker der "tegninger" op undervejs og andre gange er det synligt fra start. Således kan jeg bruge årer, knaster og farver som udgangspunkt i det jeg vil fremstille.

Jeg ynder at fremstille dele eller figurer, der skal sammensættes med (nogle af) de andre materialer


Historik


Arbejdet med træ er resultatet af mit 5. højskoleophold (2019).

mail: mail@indreharmoni.dk            telefon: 424 12321           cvr: 36319909

Denne side benytter Cookies. Ved at fortsætte på denne side, accepterer du brugen af cookies. Læs evt mere ved at trykke på "cookies og privatlivspolitik" i øverste højre hjørne.

Godkend