Jeg fremstiller håndlavet brugskunst af eget design, og derfor unik brugskunst.
Jeg arbejder fortrinsvist med materialerne kernelæder, keramik, glas, træ og lidt sølv. Materialer, der har hver deres egenskaber, og derfor kan noget forskelligt - både for sig selv og i kombination med hinanden. Læs mere længere nede.
Jeg sælger hovedsageligt min brugskunst på markeder.
Nedenfor kan du se hvilke markeder, jeg har planlagt at deltage på.
Hvornår: 16.+ 17. november 2024 kl.11-16
Hvor: Gulddyssegård - Gulddyssevej 70, 4000 Roskilde (tæt på Jyllinge)
Entré: gratis
www: ja
Facebook: Ja
Hyggeligt julemarked med massere af små stande, hvor der udelukkende sælges "ting" man selv har lavet. Der er et fantastisk spænd i kreativiteten og typer af varer, så du finder både fine og finurlige julegaver, julepynt og lidt godt til ganen.
Det er kun de personer, der er tilknyttet gården og dens kreative værksteder, der har stande på dette hyggelige julemarked.
I cafeen kan der købes æblesiver, gløgg og hjemmelavede kager
Hvornår: 22.+ 23.+24. november 2024 kl.10-18
Hvor: Skovriderkroen - Strandvejen 235, 2920 Charlottenlund
Entré: Voksne 90,- Pensionister 50,- Børn (0-12 år) gratis
Facebook: Ja
Instagram: Ja
Stort julemarked hvor der er lagt op til julestemning med massere af julelys, julepynt, nisser og julemand. Der er noget for hele familien, og du kan både købe julegaver og pynt, give smagsløgene en god oplevelse og børnene kan deltage i ponyridning, nisseskattejagt, ansigtsmaling, bollondyr og hygge i Krea-børneteltet.
Jeg har min stand med brugskunst inde på selve Skovriderkroen oppe på 1. sal
Hvornår: 7.- 8. december 2024 kl.10-16:30
Hvor: Musicon – Hal 9 og Hal 7, Lydmuren 6, 4000 Roskilde
Entré: gratis
Facebook: Ja
Instagram: Ja
På Musicon Julemarked finder du nisser, julepynt, kunsthåndværk, boliginteriør, beklædning, smykker og meget mere. Totaloplevelse i Roskildes nye eksperimenterende urbane bydel.
Der er fokus på både hobbykreatører og professionelle udstillere.
Søjlepladsen udenfor vil blive fyldt med foodtrucks og julehytter. Samtidig vil der være masser af andre juleaktiviteter i bydelen.
Jeg har stand med min brugskunst i hal 9 (ved gennemgang ind til museet).
Hvornår: 13.-19. december 2024 kl. 12-18 man-fre, kl. 11-17 lør-søn
Hvor: Ridehuset, Vester Allé 1, 8000 Århus
Entré: gratis
www: ja
Facebook: Ja
Instagram: Ja
Besøg Aarhus’ største og hyggeligste julemarked og få juleglæden helt i top.
Her kan du opleve unikt udvalg af kunsthåndværk der repræsenterer alt fra tidens trends til gamle kunsthåndværk, der er gået i arv gennem tiderne. Alt sammen med et personligt og kunstnerisk præg fra den enkelte udstiller. Sagt på en anden måde – du finder ikke noget her, du også kan købe i butikkerne rundt om i byen.
Det årlige julemarked i Ridehuset har kørt fast i over 20 år, og er dermed også et af de ældste og mest traditionsrige julemarkeder i Aarhus. Der er både besøgende og udstillere fra nær og fjern med mange trofaste og lokale gæster, hvis juleglæde er nært forbundet med et besøg på julemarkedet.
Jeg arbejder især med materialerne kernelæder, glas, keramik, træ og sølv. Der kan dog sagtens komme andre materialer i blandt - især benytter jeg perler af forskellige naturmaterialer til nogle af mine smykker.
Jeg kan godt lide at brede mig over så forskellige materialer, da de forskellige egenskaber giver en meget større vifte af muligheder, for at udforme mine idéer til et fysisk kunstværk, og egenskaberne passer til forskelligt temperament - hvilket jo ikke nødvendigvis er det samme fra dag til dag.
I linkene herunder kan du læse lidt mere, om selve materialerne jeg benytter og om mit arbejde med dem.
Jeg arbejder med det amerikanskproducerede glas kaldet System 96, som produceres af Oceanside Glass and Tile.
Jeg køber glasplader i forskellige farver og mønstre, som jeg "tilskærer" - lidt lige som patchwork - til forskellige figurer. Glasset fuses (smeltes) herefter sammen i en specielovn på forskellig vis, afhængig af det udtryk jeg ønsker at få frem i det færdige stykke glas.
Glasset er et spændende materiale at arbejde med, men det har nogle grundliggende fysiske egenskaber, som bestemmer en del af, hvad der kan laves. Især fordi det gerne vil være fladt. Jeg ser det dog som en udfordring, at at få rummeligheden frem i mine værker som feks med sommerfuglen på billedet.
Historik
Jeg startede med at arbejde med glas, efter jeg havde været på mit første højskoleophold i 2013 - hvor det stod i glasfusingens navn i en uge.
Men så længe jeg kan huske tilbage, har jeg været facineret af glaskunst og fremstillingen heraf, så det var ikke helt tilfældigt, at valget faldt på lige netop det kursus, da jeg ville prøve om højskoleophold var noget for mig.
Varmtglas er afprøvet i 2018 på mit 4. højskoleophold. Men det er et svært håndværk at mestre (der er en årsag til længden af glaspusternes uddannelse) og det er ikke sådan bare lige at få plads og råd til værkstedet ...
Jeg arbejder hovedsageligt med kernelæder, som er vegetabilsk garvet. Denne garvning er meget mere miljøvenlig (end krom-garvning) og giver læderet nogle egenskaber, som gør det godt til at bearbejde i hånden - altså med syl, dobbeltnål og tråd - ingen maskinsyning her!
Når jeg selv farver læderet benytter jeg waterstain, som er ufarligt at arbejde med. Ofte benytter jeg dog også gennemfarvet læder.
Som slutbehandling får læderet en god læderfedt, der er et 100% naturligt produkt fremstillet efter gamle håndværksmæssige traditioner.
Jeg anser mine lædervarer for at være ganske miljøvenlige og er samtidig en respektfuld udnyttelse af ressourcerne, da kernelæder er et viderebearbejdet "restprodukt" fra produktionen af bøffer.
(Det hænder dog, at jeg også bruger andre læderprodukter - så som snørre - hvor jeg ikke kender tilblivelsesprocessen.)
Jeg benytter hovedsageligt hørtråd til at sy læderet med, men kan også finde på at bruge noget af det mere farverige kunsttråd.
Jeg holder meget af at arbejde med læder, da det er et rart materiale at have mellem hænderne, og lige som med sølvet er det et materiale, hvor man ser resultatet af bearbejdningen med det samme. Jeg må sige at det har fanget min interesse i en større grad, end jeg først havde forventet - man kan jo 1000 ting med læder.
Historik
Jeg savnede et højskoleophold, og huskede at der var noget med læder, der lød interessant, så det var igen højskolen, der stod for min grundliggende viden inden for dette materiale.
Jeg har arbejdet med læder siden starten af 2015.
Jeg arbejder med stentøjsler og porcelænsler.
Stentøjsleret er godt at dreje i, mens porcelænsleret har en flot hvid farve og kan blive gennemskinneligt, når det er tyndt. Samtidig har porcelænsleret en dejlig klang, hvis det laves til små uroer.
Jeg kan godt lide at dreje, men har også fået mere smag end tidligere (se under historik) for at lave figurer samt ting i pladeteknik.
Det dejlige ved ler, er at det kan formes stort set som man vil, så længe der laves en nogenlunde jævn tykkelse. Med porcelænsler kan der i en vis grad leges med lysgennemfald, som kan give noget liv og elegance ud over formen.
Historik
Ler er det materiale jeg først begyndte at arbejde med. Det var i valgfaget "formning" i slutningen af folkeskolen, jeg opdagede den lækre fornemmelse af vådt ler på hænderne, mens der på drejeskiven former sig en lille skål ... eller et askebæger, når det hele faldt sammen.
Interessen var vakt, og jeg fortsatte på ungdomsskolen, så længe jeg kunne få lov at deltage.
Jeg lavede også lidt figurer og forskellige ting i pladeteknik, men det var især drejeskiven, jeg kastede mig over i teenageårene.
Jeg nåede faktisk at blive rigtig god til at dreje - kunne dreje store skåle, fyrfad, tekander og næsten ens kopper!
Desværre løb det ud i sandet, da jeg blev for gammel til at gå på ungdomsskolen, og der skulle gå en 16 - 18 år før jeg igen satte mig ved en drejeskive.
Det sølv jeg arbejder med, køber jeg i plader og tråde.
Det er disse plader og tråde, som jeg bearbejder (saver, klipper, bøjer, banker, valser, loder, sliber, polerer) til et smykke.
Sølv er et "her og nu materiale" forstået på en måde, at resultatet af bearbejdningen ses med det samme og skal ikke efterbearbejdes med en brænding som glas og keramik, hvor udtrykket ændre sig til sidst.
Det kan bruges både til ganske bittefine ting samt større grovere, og giver derfor nogle helt andre mligheder end jeg har været vandt til med de andre materialer.
Jeg synes det er fantastisk at se udviklingen gennem bearbejdningen.
Historik
Arbejdet med sølvet er noget jeg fik øje på, da jeg ledte efter flere spændende højskoleophold. Jeg har arbejdet med det siden sommeren 2015 og været på flere efterfølgende højskoleophold med sølv som materiale.
Når jeg arbejder i træ, er det hovedsageligt med trædrejning. Lige som med sølvet er træ et materiale, hvor man ser resultatet med det samme, men er alligevel mere levende at arbejde med.
I træet er der liv - nogen gange dukker der "tegninger" op undervejs og andre gange er det synligt fra start. Således kan jeg bruge årer, knaster og farver som udgangspunkt i det jeg vil fremstille.
Jeg ynder at fremstille dele eller figurer, der skal sammensættes med (nogle af) de andre materialer
Historik
Arbejdet med træ er resultatet af mit 5. højskoleophold (2019).
mail: mail@indreharmoni.dk telefon: 424 12321 cvr: 36319909